“European organizations are about to launch their own social media platform, “W”
-
@doktorzjivago jag tror att orden "urgent need" i cybernewsartikeln förklarar en hel del. t ex att många politiker känner sig obekväma på xitter men inte vet vart de ska ta vägen, samtidigt som de vill ha "typ" xitter.
jag känner inte till funktionaliteten men tanken är förhoppningsvis att folk ska kunna se inlägg på W utan eget konto? annars kommer det ju inte att fungera.
@doktorzjivago "we want the same thing, real people with real conversation" står det i introvideon... presenterad på x......
och tja det återstår väl att se. finns så klart en risk att det blir linkedin av det hela, men jag vill inte såga alltihop redan.
-
@doktorzjivago "we want the same thing, real people with real conversation" står det i introvideon... presenterad på x......
och tja det återstår väl att se. finns så klart en risk att det blir linkedin av det hela, men jag vill inte såga alltihop redan.
@doktorzjivago testade både w.eu och valuesverified.eu men där fanns ingenting hehe
-
“European organizations are about to launch their own social media platform, “W”
“The new platform will require identification and photo validation”
“The initiative is supported by an advisory board and former ministers and business representatives, primarily from Sweden.” #W
@doktorzjivago jojo, törs man gissa att om 1-2 år så kommer W att stå för "what"
-
@doktorzjivago blev tvungen att googla för att se om det var ett skämt.
nähäpp inte det.
men nå, om den samlar politiker (och därmed journalister) långt borta från xitters nazibotinflytande kanske W trots allt har sin plats? för om jag ska vara helt ärlig är jag ok med om de inte lusar ner mastodon...
@doktorzjivago @maria Åh, cringe.
Känns oundvikligt att en massa personlig information om användarna läcker från tjänsten nån gång i framtiden.
-
“The initiative is supported by an advisory board and former ministers and business representatives, primarily from Sweden.” #W
Det finns ju ett gammalt skämt om folkpartister, att de säger: ”vi är liberaler, du får göra som du vill, bara du gör på det sätt som VI tycker är bäst”.
utan att veta skulle jag sätta pengar på att det är gamla folkpartister bakom den här idén. Eller socialdemokrater.
-
@doktorzjivago @maria Åh, cringe.
Känns oundvikligt att en massa personlig information om användarna läcker från tjänsten nån gång i framtiden.
-
@doktorzjivago Min panna är helt tillplattad och slät av allt facepalmande jag redan gjort i år
-
Det finns ju ett gammalt skämt om folkpartister, att de säger: ”vi är liberaler, du får göra som du vill, bara du gör på det sätt som VI tycker är bäst”.
utan att veta skulle jag sätta pengar på att det är gamla folkpartister bakom den här idén. Eller socialdemokrater.
@doktorzjivago LinkedIn för eliten alltså. Lika fånigt som den där dejtingsidan där alla fyller i sin inkomst och bara för folk över en viss nivå.
-
Lite mer info här. Det är alltså ett startup-bolag där Ingmar Rentzhog är en av investerarna. https://www.bilanz.ch/people/w-social-will-twitter-konkurrenz-machen-899933
-
-
-
@doktorzjivago techinvestors... what could possibly go wrong?
-
Lite mer info här. Det är alltså ett startup-bolag där Ingmar Rentzhog är en av investerarna. https://www.bilanz.ch/people/w-social-will-twitter-konkurrenz-machen-899933
@doktorzjivago positivt ändå att de vill göra sig fria från X och minska "Europas tekniska beroenden av USA". Men de kunde väl hittat hit istället, blanda sig med vanligt folk. 😌
-
@doktorzjivago Lätta pengar att ta investering för att starta upp en skinnad och icke-federerad Mastodoninstans.
-
@doktorzjivago positivt ändå att de vill göra sig fria från X och minska "Europas tekniska beroenden av USA". Men de kunde väl hittat hit istället, blanda sig med vanligt folk. 😌
RE: https://mastodon.social/@aslakr/115931967220023249
@linbro @doktorzjivago Problemet er at slik hjemmesnekrede løsninger ofte gjør seg avhengig av infrastruktur som er like kontrollert av eksterne aktører og infrastruktur.
Det kan få intrykk av at protokoller og standarderer som Mastodon bruker er litt rotete, men åbåy jeg tror ikke man vil se under panserert på de valgene Hudd o.l. gjør.
-
@linbro Deras CEOs inlägg på linkedin är roligt för det är typ 40 kommentarer med ”grattis, vilket bra initiativ” men typ två tre kommentarer av sorten: ”Vilken teknik bygger ni detta på? Visste inte att fediverse redan finns?”😄
Och två tre kommentarer typ ”men var är er hemsida?”
-
@doktorzjivago Lite överraskande när nån jag nog aldrig hört talas om visar sig i åratal ha drivit/frontat kampanjer inom områden jag är intresserad av.
-
@linbro Deras CEOs inlägg på linkedin är roligt för det är typ 40 kommentarer med ”grattis, vilket bra initiativ” men typ två tre kommentarer av sorten: ”Vilken teknik bygger ni detta på? Visste inte att fediverse redan finns?”😄
Och två tre kommentarer typ ”men var är er hemsida?”
@doktorzjivago @linbro + småsvindlere som bare må legge til at de òg har plattformer som påberoper seg digital suverenitet. Plattformer som man med en gang ser er fullstendig avhengig av en USA-firma.
-
@doktorzjivago lol, what?