Skip to content

Piero Bosio Social Web Site Personale Logo Fediverso

Social Forum federato con il resto del mondo. Non contano le istanze, contano le persone

So, I got IndieAuth working on the site, as well as MicroPub.

General Discussion
1 1 0

Gli ultimi otto messaggi ricevuti dalla Federazione
Post suggeriti
  • Hello, Threads!

General Discussion activitypub threads ehlabs
    1
    0 Votes
    1 Posts
    2 Views
    Hello, Threads! Threads users should now be able to follow ehLabs users. It's been a long journey for Threads compatibility, but follows and displaying posts are working. I'm not sure how multimedia posts work, but one step at a time. #activitypub #threads #ehlabs
  • 0 Votes
    1 Posts
    12 Views
    Today's deep dive into #activitypub#selfhosting a #pixelfed instance, I send a Follow request to a selfhosted #wordpress blog with AP plugin. The returned Accept Follow payload gets processed by InboxWorker where it just fizzles.I then send a Follow request to this account hosted on mastodon.social. That payload gets processed by InboxValidator instead, then on to ActivityHandler and down the FollowPipeline as expected.Only message difference is #mastodon adds a 'username' field.Bug?
  • 0 Votes
    1 Posts
    17 Views
    Hey Fediverse!Just a friendly reminder that FediMeteo brings you weather forecasts for 2908 cities across 38 countries, delivered right to your timeline every 6 hours and in your local language.Getting started is easy:Visit our website to find your country and city - https://fedimeteo.comFollow your city's account (e.g., @roma@it.fedimeteo.com).Enjoy the weather updates!Stay informed, wherever you are!#Weather #Fediverse #FediMeteo #ActivityPub#Argentina #Australia #Austria #Belgium #Brazil #Bulgaria #Canada #Croatia #Czechia #Denmark #Estonia #Finland #France #Germany #Greece #Hungary #India #Ireland #Italy #Japan #Latvia #Lithuania #Malta #Mexico #Netherlands #NewZealand #Norway #Poland #Portugal #Romania #Slovakia #Slovenia #Spain #Sweden #Switzerland #Taiwan #UnitedKingdom #UnitedStates
  • 0 Votes
    1 Posts
    1 Views
    Offentlige virksomheter bĂžr eie egen publiseringskanal Sosiale medier som twitter har vĂŠrt en populĂŠr og lett tilgjengelig publiseringsplatform for ting som vĂŠrmeldinger og trafikkmeldinger og oppdateringer fra politiet. Sosiale medier har ogsĂ„ vĂŠrt en fin mĂ„te for radioprogrammmer og TV-programmer som gĂ„r live til Ă„ fĂ„ reakskjoner og innspill fra lyttere/seere inn i programmet i sanntid. Sosiale medier har vĂŠrt en ypperlig mĂ„te for journalister til Ă„ kontakte kilder og fĂ„ tips. Sosiale meldinger har vĂŠrt en mĂ„te for politikere Ă„ ha direkte kontakt med sine velgere og Ă„ snakke direkte til de samme velgerne. Men sĂ„ har det dukket opp problemer med bruk av sosiale medier. De sosiale mediene kostet i utgangspunktet ingenting Ă„ bruke. Men ingenting er gratis, noen mĂ„tte betale for kostnadene med Ă„ holde serverene i drift. Det som nĂ„ betaler for de “gratis” sosiale mediene, er at personer som har lagt inn informasjon de er avhengig av og knyttet kontakter de er avhengige av, betaler indirekte med Ă„ bli et produkt til de som skreddersyr reklame. Et annet problem er at man kan bli sensurert pĂ„ mĂ„ter som virker helt vilkĂ„rlig, uten mulighet til Ă„ finne ut hvorfor man blir sensurert eller mulighet til gjĂžre noe med det. Og
 sĂ„ kan et sosialt medium bli kjĂžpt av en milliardĂŠr med en agenda som ikke passer med et liberalt demokrati og en tolking av ytringsfrihet som er at alle som er enig med ham kan si det de vil, mens de som mener noe annet enn ham blir straffet. SpĂžrsmĂ„l som har blitt stilt er: hvorfor finnes det noe Ă„pen kildekode-alternativ? Hvorfor er det ingen informasjonskanal som de som publiserer kan eie sjĂžl? Svar pĂ„ fĂžrste spĂžrsmĂ„l er at det finnes ikke bare ett Ă„pen kildekode-alternativ, det finnes mange. Svar pĂ„ andre spĂžrsmĂ„l er at det finnes en sĂ„nn informasjonskanal og at den heter “ActivityPub“. ActivityPub binder sammen tjenester som blandt annet mastodon og pixelfed og har eksistert siden 2018. Hva er ActivityPub SĂ„: Hva er ActivityPub? ActivityPub er en nettverksprotokoll som brukes til meldingsutveksling over internett. ActivityPub er definert som et sett av standarder av W3C ActivityPub W3C Recommendation 23 January 2018Activity Streams 2.0 W3C Recommendation 23 May 2017 (beskriver formatet for meldingene som sendes over ActivityPub)Activity Vocabulary W3C Recommendation 23 May 2017 (lister et vokabular for bruk i ActivityPub/Activity streams) Rent teknisk sĂ„ bestĂ„r ActivityPub av JSON over HTTP. JSON’en er JSON-LD og id til JSON-elementene er navigerbare HTTPS-URLer som peker pĂ„ elementene, sĂ„ ActivityPub danner faktisk et semantisk web (uten at jeg, eller noen andre jeg har sett sĂ„ langt, vet hvordan denne egenskapen skal utnyttes til noe praktisk
 men: artig Ă„ vite!). ActivityPub knytter mange tjenester sammen Jeg selv bruker 4 forskjellige tjenester som er knyttet sammen med ActivityPub mastodon, som er et sosialt medium av type “mikroblog“, som minner om twitter (eller “X” som noen insisterer pĂ„ Ă„ kalle det idag)pixelfed, som er et sosialt medium lagd for Ă„ utveksle bilder (minner litt om instagram, men uten algoritmer og notifikasjoner)wordpress, som er en bloggeplatformbookwyrm, som er en Ă„pen kildekode-tjeneste for bokanmeldelser, et alternativ til Amazons goodreads Jeg bruker mastodon som en slags hub mellom de andre tre tjenstene. En kamerat av meg karakteriserte mastodon som “USENET med bilder” og det var egentlig ganske treffende (for oss som husker USENET). Mastodon likner pĂ„ twitter i utseende og oppfĂžrsel, men det er to klare forskjeller: Det er ikke bare Ă©n server for mastodon, dvs. det er ikke bare at man bytter ut twitter.com med mastodon.social. Man kan spinne opp sin egen server og starte Ă„ fĂžlge folk pĂ„ andre servere og sĂ„ begynner trafikk Ă„ flyte innDet er ingen algoritmer. Meldinger som kommer i feeden din kommer enten fraPostinger fra andre folk du fĂžlger (disse kan komme fra andre servere)Hashtagger du fĂžlger (her ser du bare meldinger med denne hashtaggen som havner pĂ„ samme server som du er pĂ„) Merk: det at mastodon eller pixelfed ikke har algoritmer er ikke en egenskap som blir diktert av ActivityPub. Det Ă„ ikke ha algoritmer til Ă„ styre brukernes feed, er et aktivt valg gjort av utviklerene back mastodon og pixelfed. Metas Threads, som ogsĂ„ stĂžtter (til en viss grad) ActivityPub, omfavner algoritmer. Hvordan flyter trafikk i ActivityPub En ting jeg lenge lurte pĂ„, var: hvordan fungerer egentlig denne “federeringen“
? Hvordan er det postinger flyter rundt i fediverset? Den enkleste mĂ„ten Ă„ forklare er Ă„ bruke et eksempel. Eksempelet er at noen, meg i dette tilfellet, setter opp en egen mastodon-server mastodon.bang.priv.no. NĂ„r jeg setter opp og starter mastodon.bang.priv.no sĂ„ sitter serveren bare der uten noen artikler og uten noen brukere. Den sender ingenting og mottar ingenting. SĂ„ lager jeg brukeren @steinarb pĂ„ serveren og det gĂ„r fortsatt ingen trafikk ut og inn. Bruker @steinarb poster en artikkel. Siden @steinarb@mastodon.bang.priv.no ikke har noen fĂžlgere sĂ„ kommer ikke artikkelen lengre enn mastodon.bang.priv.no. SĂ„ bestemmer @steinarb@mastodon.bang.priv.no seg for Ă„ fĂžlge @Gargron@mastodon.social (dvs. grunnleggeren av mastodon) mastodon.social.bang.priv.no gjĂžr et WebFinger-kall til mastodon.social for Ă„ finne konto-URLen til @Gargron@mastodon.social (“self” i responsen fra WebFinger) { "links": [ { "rel": "self", "type": "application/activity+json", "href": "https://mastodon.social/users/Gargron" } ]} Merk: bruk av WebFinger gĂ„r utenfor ActivityPub, Ă„ bruke WebFinger for Ă„ fĂ„ tak i brukerinfo er noe mastodon har begynt Ă„ gjĂžre og er oppfĂžrsel kopiert av andre fediverse-tjenster. Eugen Rochkos bloggpost fra 23. juni 2018 How to implement a basic ActivityPub server beskriver bruk av WebFinger for Ă„ identifisere en fĂžlger og det er eneste beskrivelse jeg har funnet av WebFinger sammen med en ActivityPub-server Konto-URLen til @Gargron@mastodon.social returnerer JSON-LD for kontoen som inneholder bla innboks og offentlig krypteringsnĂžkkel { "@context": [ "https://www.w3.org/ns/activitystreams", "https://w3id.org/security/v1" ], "id": "https://mastodon.social/users/Gargron", "type": "Person", "preferredUsername": "Gargron", "name": "Eugen Rochko", "following": "https://mastodon.social/users/Gargron/following", "followers": "https://mastodon.social/users/Gargron/followers", "outbox": "https://mastodon.social/users/Gargron/outbox", "inbox": "https://mastodon.social/users/Gargron/inbox", "publicKey": { "id": "https://mastodon.social/users/Gargron#main-key", "owner": "https://mastodon.social/users/Gargron", "publicKeyPem": "-----BEGIN PUBLIC KEY-----\nMIIB...DAQAB\n-----END PUBLIC KEY-----\n" }} Merk: Feltet id inneholder en URL som er samme URL som ble brukt til Ă„ laste JSON’en over, dvs. “self reference” (dette er et SHOULD-krav i standarden) @steinarb@mastodon.bang.priv.no gjĂžr en HTTPS POST av ActivityPub Follow til innboksen til @Gargron@mastodon.social (dvs. https://mastodon.social/users/Gargron/inbox) { "@context": "https://www.w3.org/ns/activitystreams", "type": "Follow", "id": "https://mastodon.bang.priv.no/users/steinarb/outbox/123456789" "actor": "https://mastodon.bang.priv.no/users/steinarb", "object": "https://mastodon.social/users/Gargron"}Returverdien pĂ„ HTTP POST av Follow er bare en kvittering pĂ„ avlevert melding til innboksen, resten fortsetter asynkrontmastodon.social sjekker at “object” matcher id pĂ„ en lokal brukermastodon.social gjĂžr sĂ„ en HTTPS GET til URLen i “actor” og forventer der Ă„ finne en profil av liknende type som resultatet fra “self” overmastodon.social sjekker at returnert JSON-LD fra “actor” URL inneholder en inboxmastodon.social sjekker at Signature-header pĂ„ HTTPS POST-operasjonen som legger Follow-meldingen i https://mastodon.social/users/Gargron/inbox, matcher publicKey i returnert JSON-LD fra “actor” URL mastodon.social gjĂžr en HTTPS POST til innboksen til @steinarb@mastodon.bang.priv.no med en Accept (kunne vĂŠrt en Reject
) { "@context": "https://www.w3.org/ns/activitystreams", "type": "Accept", "actor": "https://mastodon.social/users/Gargron", "object": "https://mastodon.bang.priv.no/users/steinarb/outbox/123456789"}mastodon.bang.priv.no svarer pĂ„ HTTPS POST med en kvittering av mottatt melding og fortsetter asynkrontmastodon.bang.priv.no bruker id til Ă„ slĂ„ opp profil og finner ut at dette er en profil den allerede har lastetSiden mastodon.bang.priv.no tidligere har lastet ned profil-JSON’en til @Gargron@mastodon.social har den allerede publicKey for kontoen og kan sjekke Signature-header pĂ„ HTTPS POSTI tillegg kommer id til Follow-forespĂžrslen dette er en Accept av, som kan sjekkes om samstemmer med en forespĂžrsel som serveren tidligere har sendtDersom alt er oppfylt, sĂ„ vil mastodon.bang.priv.no legge @Gargron@mastodon.social inn i lista over kontoer som @steinarb@mastodon.bang.priv.no fĂžlger Etter at denne runddansen er over sĂ„ har @steinarb@mastodon.bang.priv.no blitt med i fĂžlgerlista til @Gargron@mastodon.social og @Gargron@mastodon.social har blitt med i lista over kontoer som @steinarb@mastodon.bang.priv.no fĂžlger. NĂ„r @Gargron@mastodon.social poster en melding, sĂ„ gĂ„r mastodon.social gjennom fĂžlgerlista til @Gargron@mastodon.social. En av fĂžlgerne er @steinarb@mastodon.bang.priv.no, sĂ„ derfor tar mastodon.social kontakt med mastodon.bang.priv.no og legger meldingen inn i innboksen til @steinarb@mastodon.bang.priv.no. Serveren mastodon.bang.priv.no sjekker at det som kommer inn i innboksen til @steinarb@mastodon.bang.priv.no har en Signature-header som matcher “publicKey” i profilen til @Gargron@mastodon.social og dersom de matcher, slippe meldingen gjennom. NĂ„ har en posting kommet inn fra utsida, sĂ„ nĂ„ har det blitt trafikk inn pĂ„ mastodon.bang.priv.no. I framtida vil alle postingene @Gargron@mastodon.social legger ut komme inn pĂ„ mastodon.bang.priv.no. Alle postingene @Gargron@mastodon.social bestemmer seg for Ă„ booste vil ogsĂ„ komme inn pĂ„ mastodon.bang.priv.no. Postingene fra @Gargron@mastodon.social vi ogsĂ„ bli synlige for eventuelle andre brukere pĂ„ mastodon.bang.priv.no og dersom postingen inneholder en hashtag som fĂžlges av andre brukere, f.eks. #norsktut, sĂ„ vil meldingen dukke opp i feeden til andre brukere pĂ„ mastodon.bang.priv.no som fĂžlger hashtaggen. Hvis mastodon.bang.priv.no skulle vĂŠre nede eller utilgjengelig nĂ„r @Gargron@mastodon.social poster en melding, sĂ„ vil meldingen aldri komme i feeden til @steinarb@mastodon.bang.priv.no. At man godtar at man kanskje mister en posting nĂ„ og da, fjerner mye kompleksitet fra serverene. Dersom @Gargron@mastodon.social ser at han blir fulgt av @steinarb@mastodon.bang.priv.no og bestemmer seg for Ă„ fĂžlge tilbake, sĂ„ vil samme verifiseringen som over skje i motsatt retning og nye postinger fra @steinarb@mastodon.bang.priv.no vil havne i feeden til @Gargron@mastodon.social (og vĂŠre potensielt synlig for alle andre brukere pĂ„ mastodon.social). Men artikkelen @steinarb@mastodon.bang.priv.no postet fĂžr han hadde noen fĂžlgere, vil ikke vĂŠre synlig for @Gargron@mastodon.social for den artikkelen kom seg aldri av mastodon.bang.priv.no. Bruken av nĂžkler som matcher URLene posterne sier at de kommer fra gjĂžr at selv om man ikke vet hvem som er i hver ende, sĂ„ kan man anta at de hĂžrer hjemme pĂ„ de serverene de sier at de kommer fra. Dette er som regel “godt nok”. Hvordan er det med spam Det er fort Ă„ tenke at dersom alle kan sette opp sin egen server sĂ„ vil det vĂŠre lett for spammere Ă„ sette opp egne servere og hamre lĂžs med spam inn i fediverset. Men det tar tid Ă„ sette opp en server og starte Ă„ federere trafikk. Du trenger at noen fĂžlger deg for at du skal kunne sende trafikk ut fra egen server. Ikke minst: de som skal se meldingene dine mĂ„ fĂžlge deg. Og det tar kort tid for de store instansene Ă„ stenge for servere som driver med spamming. Mastodon-programvaren har en del innebygde mekanismer for Ă„ utelukke postere og servere. SĂ„ distribuert-biten er mindre sĂ„rbar for spam enn jeg fryktet. Jeg har ikke opplevd veldig mye spam i fediverset. Andre har opplevd mer: What’s with the spam on Mastodon? (Kevin’s blog <2025-09-17 Wed>)Why is Spam on Mastodon Such a Heated Topic? (Caleb Hart blog <2023-05-15 Mon>) Jeg har ennĂ„ ikke opplevd en eneste spam-melding direkte inn i feeden min. Kanskje fordi jeg ikke drar inn “new on server” inn i feeden min? Eller lytter pĂ„ hashtagger som spammerne bruker? I forrige uke sĂ„ jeg de to fĂžrste spam/phishing-artiklene jeg har sett pĂ„ mastodon. De lĂ„ ikke pĂ„ toppnivĂ„, de kom som kommentarer pĂ„ postinger sĂ„ de ble ikke vist fĂžr jeg sĂ„ hele trĂ„den under postingene. Jeg rapporterte begge og de er borte nĂ„. FĂžrste opplevelsen av mastodon da jeg kom fra twitter var at det var mye mindre spam enn der jeg kom fra. Og ikke minst: mye mindre “lovlig” reklame (som i ingenting). Men siden har det dukket opp dodgy fĂžlgere av samme type som dukket opp mye pĂ„ slutten pĂ„ twitter og gjerne lagd samme dag og som fĂžlger mange andre profiler og har ingen egne postinger. Profilene har stort sett forsvunnet rett etterpĂ„. Spam-profiler som jeg har sett har vĂŠrt pĂ„ de store instansene (f.eks. mastodon.social). Spam-profilene har vĂŠrt av to typer: Helt nylagde brukere som fĂžlger mange og som blir fulgt av ingen egne brukere og uten egne postinger (opprettet av bot-farmer styrt av spammere eller trollfabrikker). Disse forsvinner oftest etter kort tidBrukere som ser legitime ut men som tydeligvis ble lagd pĂ„ tida Musk kjĂžpte twitter (2022) og ble sĂ„vidt prĂžvd ut da og siden ikke har vĂŠrt i bruk Det har blitt mindre av den fĂžrste typen fordi mastodon-programvaren nĂ„ blir distribuert med of Ă„pen registrering disablet som default. Og de store instansene har blitt bedre pĂ„ Ă„ beskytte seg selv. Usikker pĂ„ hva som skjer med kaprede profiler. Hvordan jeg bruker mastodon som hub for mine ActivityPub-tjenester Jeg har, som nevnt over, fĂžlgende tjenester som stĂžtter ActivityPub: Mastodon: @steinarb@mastodon.socialPixelfed: @steinarb@pixelfed.socialWordPress: @steinar.bang.priv.no@steinar.bang.priv.noBookwyrm: @steinarb@bookwyrm.social Jeg har latt @steinarb@mastodon.social fĂžlge kontoene @steinarb@pixelfed.social, @steinar.bang.priv.no@steinar.bang.priv.no og @steinarb@bookwyrm.social. Jeg lar @steinarb@mastodon.social booste alle postinger som kommer fra de andre kontoene, noe som betyr at all som fĂžlger @steinarb@mastodon.social ogsĂ„ fĂ„r postinger fra de andre, mer spesialiserte, kontoene mine i feeden sin. Hvordan blir innhold fra andre tjenester vist i mastodon Mastodon er en mikrobloggetjeneste som minner om twitter (som det var fĂžr det ble Ăždelagt av trollbots og reklame). Mastodon tillater flere tegn pr post enn twitter gjorde (mastodon tillater som default 500 tegn, mens twitter tillater 280 tegn), tillater opp til 4 bilder (eller annet medieinnhold) pr post og dersom man legger pĂ„ en URL sĂ„ vil mastodon se etter OpenGraph-informasjon pĂ„ URLen og bruke OpenGraph-informasjonen (tittel, beskrivelse, bilde) til Ă„ lage et preview av URLen i posten. Pixelfed er en bilde- og videodelingstjeneste ala Instagram. Jeg har aldri postet en eneste video der, men jeg poster enkelt-bilder og slideshow. Slideshow’ene kan inneholde opp til 12 bilder. Jeg fĂžlger pixelfed-kontoen min fra mastodon-kontoen min. Det betyr at alt jeg poster pĂ„ pixelfed-kontoen dukker opp i feeden til mastodon-kontoen min. Figure 1: Et slideshow i pixelfed (til venstre) og samme slideshow vist som en mastodon-posting (til hĂžyre) Enkeltbilder vises omtrent pĂ„ samme mĂ„te som pĂ„ pixelfed, men slideshow blir nedgradert til de 4 fĂžrste bildene. I tillegg er det en lenke tilbake til web-versjonen av pixelfed-postingen. Pixelfed har mulighet til Ă„ kommentere pĂ„ postinger og like postinger og fremheve postinger, pĂ„ linje med det man kan gjĂžre i mastodon. Men mulighetene er begrensede i forhold til det man kan gjĂžre i mastodon. Pixelfed er fĂžrst og fremst et sted du kan publisere bilder og der du kan se andres bilder. WordPress er en blogg-platform. Med ActivityPub plugin aktivert pĂ„ bloggen min (wordpress.com info om ActivityPub plugin) sĂ„ ble bloggen synlig som en activitypub-profil (dvs. brukerkonto), som jeg sĂ„ kunne fĂžlge fra mastodon-kontoen min. I mastodon-feeden blir poster vist som full lengde tekst og med opp til 4 av eventuelle bilder pĂ„ bloggen. Dvs. mastodon viser mer (av og til betydelig mer) enn de 500 tegnene mastodon selv tillater. Det er ogsĂ„ mer formatering i bloggteksten fra wordpress, enn det mastodon legger opp til pĂ„ sine egne postinger. Dersom noen som fĂ„r bloggposten i mastodon-feeden sin, svarer pĂ„ posten, sĂ„ kommer svaret som en kommentar inn i wordpress-bloggen. Dersom noen som fĂ„r bloggposten i mastodon-feeden sin merker den som favoritt, sĂ„ kommer det tilbake til wordpress-bloggen som en “like”. Figure 2: En wordpress bloggposting vist i wordpress (til venstre) og samme bloggpost vist i mastodon (til venstre) Den siste tjenesten jeg bruker som stĂžtter ActivityPub, er bookwyrm. Bookwyrm er en Ă„pen kildekode-erstatning for Amazons goodreads. Dvs. et sted der man kan finne og lage anmeldelser pĂ„ bĂžker. Koblingen til ActivityPub er at man kan spore endringer man gjĂžr i forhold til bĂžker, som postinger pĂ„ ActivityPub. Eksempel pĂ„ endringer som kan publiseres pĂ„ ActivityPub Wants to read: blir postet nĂ„r man legger bĂžker inn i bokhylla (jeg bruker Ă„ poste en sĂ„nn nĂ„r jeg kjĂžper ei ny bok)Starting to read: blir postet nĂ„r man registrerer at man starter Ă„ lese ei bokFinished reading blir postet nĂ„r man er ferdig med ei bok. Her pleier jeg Ă„ legge en liten anmeldelse av boka Akkurat som pixelfed sĂ„ har bookwyrm en feed der man kan lese kommentarer pĂ„ egne kommentarer og fĂžlge postinger fra andre. Akkurat som pixelfed, sĂ„ er bookwyrms muligheter for Ă„ fĂžlge og respondere postinger begrensede i forhold til det som man kan gjĂžre i mastodon. Bookwyrm er fĂžrst og fremst et sted til Ă„ finne og lage informasjon om bĂžker (anmeldelser og kommentarer og bibliografisk informasjon). Figure 3: Starte lesing av ei bok vist i bookwyrm (til venstre) og samme starting av lesing vist som en mastodon-posting (til hĂžyre)Hvor stort er egentlig fediverset? Her er det jeg har klart Ă„ oppdrive av statistikk pĂ„ fediverset: https://fediverse.observer/stats lister9.4 millioner brukerkontoer pĂ„ mastodon17.3 millioner brukerkontoer totalt i fediverset pr. november 20252.3 milliober brukerkontoer som har vĂŠrt aktive i lĂžpet av siste halvĂ„r fĂžr november 2025923 tusen brukerkontoer som har vĂŠrt aktive i lĂžpet av siste mĂ„ned fĂžr november 2025https://fediverse.party/en/fediverse/ lister13.7 millioner brukerkontoer2.2 millioner aktive brukerkontoer Begge stedene inneholder estimater. Stedet de to ser ut til Ă„ vĂŠre enige om estimatene er pĂ„ aktive brukere (brukere som har vĂŠrt aktive i lĂžpet av siste halvĂ„r) og det er pĂ„ ca 2.2 millioner. Hvis vi sammenlikner med twitter, Threads og bluesky: TjenesteMĂ„nedlig aktive brukereDaglig aktive brukereKildetwitter (X)557 millioner DemandSageThreads400 millioner115 millionerDemandSageBlueSky 3.5 millionerbacklinko SĂ„ de “gamle” tjenestene er 100-gangen stĂžrre enn hele fediverset. Men spesielt twitter er belemret med spambots og sockpuppets sĂ„nn at det er usikkert av hvor mange ekte mennesker som er bak kontoene. Threads er ikke sĂ„ gammel men den fikk masse brukere “gratis” fra andre Meta-tjenester i oppstarten. Det som kommer nĂŠrmest i stĂžrrelse er BlueSky. Egentlig er jeg litt forbauset over at BlueSky og fediverset tilsynelatende er sĂ„ nĂŠrme i stĂžrrelse for jeg har sett at en del kjente folk som jeg har fulgt pĂ„ mastodon annonserte at de dro over til BlueSky for et halvĂ„rs tid sia. Hva med Threads og fediverset? Threads stĂžtter faktisk (til en viss grad) ActivityPub-protokollen. Jeg fĂžlger mange personer jeg tidligere fulgte pĂ„ twitter ved Ă„ fĂžlge threads-kontoene deres pĂ„ mastodon. Men: Threads-kontoer blir ikke automatisk tilgjengelige pĂ„ ActivityPubDet er ganske vanskelig Ă„ finne ut hvordan man skal slĂ„ pĂ„ ActivityPub pĂ„ en Threads-kontoKontoer i EU-omrĂ„det er ekskludert fra ActivityPub (Meta pĂ„beroper seg GDPR som Ă„rsak, noe som virker sutrete og passivt-aggresivt i mine Ăžyne)Jeg har aldri fĂ„tt noen respons tilbake fra et svar pĂ„ posting til en threads-konto eller posting jeg har gjort til en bruker pĂ„ en threads-konto. Men jeg vet ikke om det skyldes at postingene mine ikke flyter over til threads, eller om det bare er at jeg forsvinner i stĂžyenThreads tillater kun fediverse-trafikk fra mastodon og kun fra utvalgte servereHva med Bluesky? Er ikke Bluesky ogsĂ„ distribuert? Bluesky pĂ„stĂ„r at det er et distribuert system og sjefsutvikleren pĂ„ Bluesky har en lang utledning om hvorfor ActivityPub ikke duger som protokoll og at BlueSky derfor har sin egen protokoll. Det finnes broer mellom bluesky og fediverset. Jeg fĂžlger flere brukere fra bluesky pĂ„ min mastodon-konto og fĂ„r postinger fra dem inn i feeden min. Men i likhet med Threads sĂ„ aner jeg ikke om svarene og likes’ene mine kommer tilbake til bluesky. Jeg har aldri fĂ„tt noen respons derfra, men vet ikke om det er fordi mine svar aldri kommer dit eller om de bare forsvinner i stĂžyene. Min mening: dersom man er pĂ„ jakt etter en erstatning for twitter som ikke er eid og kontrollert av storkapitalen sĂ„ er ikke BlueSky stedet Ă„ gĂ„. For bluesky er ikke der ennĂ„, men det er definitivt dit de Ăžnsker seg. Hvorfor er ikke mastodon like populĂŠrt som Threads og Bluesky? Jeg tror mastodons manglende popularitet kan oppsummeres i tre ting: Manglende kritisk masse (den er forsĂ„vidt ikke sĂ„ mye mindre enn BlueSky): dvs ingen herIngen algoritmer som “krydrer” feeden din med ting som gjĂžr deg opprĂžrt: dvs. kjedeligHyggeligere og hĂžfligere brukere : dvs. kjedelig De to siste har jeg ikke lyst til Ă„ gjĂžre noe med. Men det hadde ikke skadet om antall aktive brukere Ăžkte. Jeg tror ogsĂ„ at da folk var pĂ„ jakt etter et alternativ til twitter tilbake i 2022 sĂ„ var alt snakket om “federering” og “mange instanser” og “du kan sette opp en egen server” mer til forvirring enn hjelp for de fleste. En del folk kom seg forbi den bĂžygen og lagde seg en bruker pĂ„ mastodon.social eller andre populĂŠre instanser tilbake i 2022 som kikket seg rundt og konkluderte med at “her var det for stille” (se over) og dro igjen. Det kunne vĂŠrt litt interessant Ă„ finne ut hvor mange av de 13 til 17 millionene med brukerkontoer som finnes i fediverset ble lagd i 2022 og siden ikke har blitt rĂžrt? Jeg tror det er en del. Hvordan kan norske offentlige etater bidra til Ă„ gjĂžre mastodon og resten av fediverset mer populĂŠrt? Dersom norske offentlige etater som Politiet og Vegvesenet og Meteorologisk Institutt tilbyr samme tjenester som de tidligere tilbĂžd pĂ„ twitter via ActivityPub sĂ„ vil mange flere komme seg pĂ„ mastodon (eller en annen fedivers-tjeneste) for Ă„ fĂžlge PolitiOps eller Vegmeldinger. Dersom almenkringkasteren NRK lar folk som idag mĂ„ laste ned og bruke appen deres, istedenfor fĂ„r samme mulighet til Ă„ delta via ActivityPub sĂ„ vil det bli mulig Ă„ sende inn kommentarer og bilder til TV- og radioprogrammer som man tidligere gjorde med twitter og instagram. Igjen sĂ„ er det en ting som vil fĂ„ folk til Ă„ skaffe seg en mastodon- eller pixelfed-konto og kommunisere via en nettside eller en app pĂ„ mobil. Hvilke muligheter finnes for Ă„ ta ibruk activitypub Enkleste mulighet er for etaten Ă„ spinne opp sin egen mastodon og/eller pixelfed-instans. Mastodon og pixelfed finnes som ferdige docker-imager, eller man kan bruke docker-compose i kildekoden for Ă„ lage egne docker-image’r. Mastodon og pixelfed finnes som nedlastbar og installerbar software for de som fortsatt har fysiske servere. “Mastodon as a service” og “pixelfed as a service” finnes fra flere tilbydere (masto.host og mastodon-utviklerne for mastodon, eliesto for pixelfed) Mastodon og pixelfed finnes ogsĂ„ som kildekode som kan lastes ned og bygges. Men dersom man, som Politiet og NRK, allerede har en egen app, som man har lyst til Ă„ fortsette med, sĂ„ kan man bruke ett av mange programvare-bibliotek for Ă„ la app’ens backend ogsĂ„ kommunisere via ActivityPub. Her er noen fĂ„ av de tilgjengelige bibliotekene: BiblioteksprĂ„k/platformlisensFedifyTypeScriptMITGo-ActivityPubGoMITBigBoneJavaMITKort oppsummert Det er mange gode grunner for Ă„ ta ActivtyPub i bruk: Kostnadene er laveMan eier sin egen infrastruktur for publiseringMan kan nĂ„ 2.2 millioner brukere over hele verden (potensielt 115 millioner brukere pĂ„ Threads dersom krav fra brukerene skulle framtvinge at de Ă„pner ActivityPub skikkelig)Nyttig informasjon fra Vegvesen, Meterologisk institutt, NRK og Politiet vil drive aktivitet opp i fediverset og sende journalister og politikere inn ditForskjell fra RSS som mange fortsatt har er at ActivityPub tillater interaksjon med leserene: leserene kan like og svare pĂ„ og dele postingene med andre som ogsĂ„ kan like og svare pĂ„ meldingene Jeg kommer ikke pĂ„ noen gode grunner til Ă„ la vĂŠre. #activitypub #allheimen #fodiverset #fediverse #mastodon #norsktut #pixelfed #socialmedia #socialnetwork #threads #wordpress